Skärmavbild 2014-10-21 kl. 20.16.42

”Därigenom förmedlas intrycket att det är närmast onaturligt, oklokt och till och med galet att äta mjölkprodukter då dessa inte är avsedda för människan utan för kalvar.”

Svensk mjölk

I dag avgörs den dåliga stämningen i kyldisken. Här kan du läsa en sammanfattning av målet mellan Oatly och branschlobbyn Svensk Mjölk.

”Påståendena framställer mjölkprodukter som något som tillhör det förflutna, samtidigt som havrebaserade livsmedel lyfts fram som det moderna alternativet. Detta är nedvärderande för mjölkprodukter.” 

Svensk mjölk igen

Nedvärderande är hur vi behandlar de här kännande, kloka djuren? Genom att inseminera dem med våra armar. Genom att binda fast dem så att de inte ens kan vända på sig under höst, vinter och vår. Genom att ta deras barn ifrån dem efter ett dygn för att ta deras mjölk och deras liv. Benämningen ”nedvärderande” passar kanske bättre på människor?

”Det framgår inte av formuleringen ”It’s like milk, but made for humans” att mjölk är dåligt för människor. Bara för att komjölken utvinns, processas, paketeras och säljs till människor betyder inte att den ursprungligen är producerad eller anpassad  för människor. Komjölk är anpassat för kons kalvar och inte för människobarn och än mindre för vuxna människor. Oatlys havredryck är däremot speciellt framtagen för just människor.”

Oatly

Oatly är inte ett renodlat veganskt företag men de pratar veganska. För mig betyder det något när köttnormen, där mjölkprodukter ingår, alldeles för sällan ifrågasätts på det här sättet, i det här sammanhanget. Vi är alldeles för vana vid att när mjölk diskuteras i reklamsammanhang är det fluff-fluff, hittepå och rena lögner. Därför uppskattar jag den här typen av faktabaserad kommunikation lite extra.

För en som älskar att prata om djur var det här en perfekt inramning. Mer på bloggen om detvid tillfälle!

I går hörde jag på radio att allt fler små mejerier startas för att det finns ett utbrett missnöje bland mjölkbönder över priset som betalas från de större mejerierna. (Det är ingen nyhet.) När Rolf Axel, som äger Ängavallen, berättade att de säljer sin mjölk för 25 kronor litern och låter sina djur leva tills de är 20 år istället för 5 år (som är regel i mjölkindustrin då de anses uttjänta som mjölkmaskiner och mals ner till köttfärs) började jag gråta.

Jag har ju hört honom berätta det när vi har gått över deras klöverströdda ängar för att hälsa på korna och jag har även hört hans söner berätta det tillräckligt många gånger för att kunna det utantill. De låter korna kramas extra länge med tjuren när de själva är sugna på det. De låter kalvarna vara kvar med sin mamma och dia så länge kalven vill det. De låter korna gå ute året runt. För att de respekterar djuren.

Vilket bevisligen är lönsamt, för alla.

Finns det någon svensk mjölkbonde i dag som får ihop sin affärsmodell, utan bidrag, subventioner och stöd? Den verkar ju inte gå ihop inklusive all support. Nu föreslår KD dessutom att vi ska öronmärka en miljard kronor av våra skattepengar till mjölkbönderna för att hjälpa en bransch där verkligheten är att fem mjölkproducenter lägger ner sin verksamhet, varje vecka. För att de inte får betalt. För att de inte tar betalt.

Stämningen avgörs inom de kommande veckorna. Team Oatly såklart! Men det handlar inte om mjölkbönder vs havrebönder, vi gillar alla bönder här. Det handlar om pengar och det handlar om makt. Om norm. Om djur. Och kanske lite om reklam.