I söndags var det riktigt blåsigt men det kändes ändå fint att sticka ut och springa på morgonen. Jag hade Träningspodden med Jessica och Lofsan i lurarna och de pratade om lustfylld träning, sån som jag ägnar mig åt, så det passade perfekt att lyssna på.
För någon vecka sedan nämnde jag Jessica i en bild på mitt yogakonto på Instagram. På bara ett dygn fick filmklippet hundratals visningar och nu är de uppe i 1925 visningar, trots att jag bara har runt 100 följare. Utåt sett har klippet bara 21 likes så det är ingen som blir konfunderad av detta – utom jag. Var kommer de ifrån? När jag undersökte saken lite närmare såg jag att både Jessica och Lofsan gillat klippet så jag gissar att det dyker upp som tips till deras följare vilket drar upp räckvidden.
Det var inte länge sen Instagram började visa antal visningar på videoklipp, eller datum under bilderna för den delen, och i dagarna ska de anpassa min feed enligt sin algoritm så att jag får se de bilder som passar mig bäst, enligt dem, först. Om jag vill kan jag också välja att få en notifikation från de personer jag inte vill missa uppdateringar ifrån varje gång de lägger upp en bild men det känns märkligt. Jag har ju medvetet valt att följa de jag följer för att jag vill och jag vet redan vilken ordning deras bilder kommer dyka upp i min feed för att jag har lärt känna dem.
Alla personer jag följer har ett tydligt mönster, en egen algoritm.
I torsdags hade vi funktionell styrka på jobbet. Då gör vi bland annat olika typer av armhävningar, som i klippet ovan, och när vi skulle göra spindelarmhävningar kom Jeanette på att vi kunde lägga till ett hopp och kalla de för rockspindeln, som ett privat skämt med mig. När vi sen stretchade gjorde jag det till en yogaövning som fick henne att ta upp mobilkameran för att fånga det hon tyckte skulle bli så fint på Instagram. Ah, du har Instagram-ögon, sa jag förstående och tackade.
För mig är sociala medier, precis som träning, något lustfyllt. Jag hoppas att Instagrams algoritm fattar det.
We’re listening and we assure you nothing is changing with your feed right now. We promise to let you know when changes roll out broadly.
— Instagram (@instagram) March 28, 2016