Jag har tidigare bloggat om hur mycket jag uppskattar rak information till allmänheten från reklamtavlor på stan. Vill nu visa på hur två olika kampanjer jobbar med detta!
Frankrike tog 2008 hjälp av modevärldens absolut största ikon, Karl Lagerfeld, för att uppmärksamma att cykelväst blivit obligatoriskt efter en drastisk ökning av cykelolyckor. I kampanjen konstaterar Chanels chefsdesigner en gång för alla att ja, den gula västen är rent ut sagt ful – men – den räddar liv.
Om han kan släppa sitt ego kan ni, ungefär så.
Svenska modeskaparen Ann-Sofie Back har i ett samarbete med försäkringsbolaget If tagit fram en serie reflexkläder som tvärtom poängterar att det visst kan vara snyggt att synas i mörkret.
Som stolt ägare till en gul reflexväst kan jag snabbat konstatera att en sådan kostar runt en femtiolapp medan kjolen ovan kostar 3500 kronor. Vantarna som inte syns på bild går på tusen spänn. Det får mig att fundera på vilken målgrupp kampanjen vänder sig till? Min bästa gissning är att de jobbar på reklambyrån som tagit fram konceptet? (Bakläxa på hashtaggen #watchyourback som är alldeles för bred och i skrivande stund har över 40 000 bilder varav majoriteten inte har med rexlexmode att göra.)
Glöm för ett tag att ett försäkringsföretag flirtar med de som bryr sig om sitt utseende och märkeskläder – det gör de med flit och har säkert fog för det – men budskapet landar tyvärr i att säkerhet är till för de som har råd. Min fundering är om detta inte hade fungerat oerhört mycket bättre om exempelvis H&M tagit fram snygga och praktiska kläder som alla har råd med? Och använt sig av en så kallad ”färgstark” modell för att skapa uppmärksamhet och få PR.
Om jag får gissa går försäljningen av reflexbrickor i form av söta snöflingor, katter och spöken fortsatt framåt – problemet är att de inte är gjorda för att hålla sig kvar på kläderna. När något som räddar liv kostar 20 kronor kan det vara värt att investera i en smart lösning som gör att de inte lossnar! Blir sugen på att göra ett halsband av snöflingsreflexer, kan det vara något?