Oatly har svarat på stämningen från Svensk Mjölk (LRF Mjölk) och det är något av det nyktraste jag har läst på länge! 27 sidor högst relevant argumentation som jag verkligen rekommenderar att du scrollar igenom.
Oatly presenterar sin affärsidé, konstaterar nyktert att konsumenterna mycket väl ser skillnad på mjölk och mjölkfria produkter i kyldisken (där de står separat och prisskillnaden är markant) – särskilt med tanke på mjölkindustrins långvariga marknadsföring mot oss sen vi var skolbarn – de ger exempel på hur Svensk Mjölks egna produkter uttrycker sig (vilket är lite roligt!) och förklarar vilken skada en sådan här stämning innebär för dem (om de måste plocka bort de produkter som Svensk Mjölk upplever som kränkande) men även för de kunder som faktiskt har valt bort mjölkprodukter av olika skäl.
Har du ännu inte läst igenom kommentarerna i Svensk Mjölks Facebook-inlägg vill jag tipsa om att det är fullt av vettiga veganer! Tyvärr är det även några bönder som känner sig träffade av den raka retoriken men det är egentligen inte nödvändigt. Havren får vi ju från deras skördar. Vi vill bara inte att den ska gå genom kon innan vi dricker den.