Äppelblom från #kolonin.

Att gilla ett företag på Facebook är en önskan från användarens sida om att skapa en relation med det företaget utöver de reklambudskap som sprids i övriga medier. Det handlar om grundläggande kommunikation mellan människor, även om fansen gärna vill ha rabatt på produkter ibland och Facebook har sedan flera år tillbaka erbjudit en plattform där den relationen kan få växa.

Facebook är byggd och beroende av sina användare, också det en relation värd att vårda. Användarna ger ifrån sig sin data (namn, ålder, kön, geo, intressen, arbetsplats, telefonnummer, mailadresser, skolor, relationer) i utbyte mot att få umgås socialt med sina vänner, familj och vad för Sidor de än intresserar sig av. Sidorna sköts av personer som dels är användare själva, dels aktiva på sin Sida och dels köper annonser. Facebook har en affärsmodell som går ut på att sälja vidare sina kunders data till annonsörer.

När jag läste att företags inlägg på Facebook numera endast syns för 6% av fansen (tidigare 16%) – och att den siffran kan komma att minska – dök det upp ett ord i huvudet. Otacksamhet.

Visst ska Facebook få tjäna pengar men det måste också tas hänsyn till att företagens egna affärsmodeller för sociala medier ständigt måste justeras efter varje uppdatering och att Facebook  går längre och längre ifrån det erbjudande som från början lockade företaget till att skapa sin Sida.  Jag menar att det är otacksamt, dels mot de användare som gillar företagssidorna och förväntar sig uppdateringar, dels mot företagen som lägger ner sin tid på att skapa bra innehåll i form av tävlingar, quiz och nyheter för sina kunder på Facebooks plattform – vilket på samma gång stärker Facebooks varumärke. Det arbetet går nu förlorat utan ytterligare en investering.

Det påminner mig om Björn Jeffreys inlägg om betalväggar som fortfarande är aktuellt. Tidningarna påstår att de har gett oss sitt innehåll gratis de senaste 10 åren – men om vi vänder på det så är det ju vi som läsare som har gett tidningssajterna vår tid. Det är vi som har byggt upp dem, det är vi som delar, klickar och kommenterar alla de sidor där det  finns reklam som de får pengar för.

Hur kan Facebook vara så säkra på att företagen kommer fortsätta att kommunicera på deras plattform när innehållet inte syns för 94% av de som faktiskt visat intresse? Det låter inte särskilt lönsamt.