Camilla Björkbom på Djurens rätt fångar verkligen känslan som uppstod efter att nyheten om att KFC ska öppna i Sverige dök upp häromdan. KFCs affärsidé bygger på att miljontals djur ska lida under 35 dagar och sen säljs deras små avklippta vingar i en bunke. Så oerhört brutalt. Som kontrast kan upprepas att Anamma nu tar bort allt äggprotein ur sina produkter efter önskemål från sina konsumenter. Som en kärleksförklaring!
Samtidigt missar Pressbyråns senaste korvkampanj helt att visa upp sin fina vegankorv och skryter istället om att deras 3 000 000 korvar kommer från Småland. Med tanke på att 99% av grisarna i det här landet inte får gå utomhus kanske det tvärtom är något att skämmas för? Det är väl inte så att vi redan har glömt de fasansfulla bilderna som dök upp innan jul? Kom ihåg att det inte bara handlar om lidande i fysisk form. Att inte låta djuren få agera på sina naturliga beteenden, som att böka eller springa, är också en form av plågeri.
Jag har mailat Anammas pressmeddelande till Hälsans kök, gör det du med, och vill avslutningsvis gärna tipsa om tre glada nyheter! Nu finns det ett nytt avsnitt av Veganprat uppe, här hittar du veganer i Sverige på Reddit och Astrid & aporna har börjat sälja fryspizza! Om du inte är vegan, bli vegan.