När Svenskarna och internet 2013 presenterades förra veckan såg jag ingen info om Snapchat – appen där bilderna du skickar bara syns under en begränsad tidsperiod på några sekunder. Den växer lavinartat bland unga just nu med 400 miljoner snaps per dag.
Facebook har erbjudit löjliga summor pengar för att få köpa den men grundarna har envist tackat nej. Inte av principskäl utan snarare av girighet, de vill ha ännu mer pengar för sin skapelse. Emanuel försöker förklara, och själv förstå sig på, Snapchat i DN och kanske är det så enkelt som att det är skönt att inte bilden finns kvar för evigt på internet när den är skickad.
Appar där du kan utbyta meddelanden med en annan person kommer stort och där är Twitter redan en av de största aktörerna. Därför är det kanske inte så konstigt att Instagram också funderar på att börja med privata meddelanden. Gissningsvis kommer vi få se mer nischade bildappar framöver, om du till exempel gillar design så är Fleck en app som enbart fokuserar på just det. En app för soluppgångar någon?
Jag skulle inte ha något emot fler appar med kuraterat innehåll, däremot ställer jag mig väldigt tveksam till att några få företag fortsätter att vilja äga all den kreativitet som flödar just nu. Om Snapchat faktiskt hade tackat nej till Facebook av principskäl hade jag nog gett mig fan på att försöka förstå poängen med den jag med.