”Skillnaden mellan reklam och journalistik är att reklamen måste vara sann.” Det fick jag höra på det sista utbildningstillfället i onsdags som innebär att jag har fått en så snofsig titel som diplomerad tidskriftsrådgivare. Om reklamen inte är sann kan den anmälas till Reklamombudsmannen och det är nog lite därför jag med så stort intresse följer Arlas Instagram-konto Bregottfabriken.
Det ska bli väldigt spännande att se hur de ska lyckas dölja sanningen nu när hösten har kommit och nära hälften av alla kor i det här landet står uppbundna och inte ens kan vända sig om. De tvångsinsemineras och skiljs sen från sitt barn. Mjölkkorna lever fem år istället för 20-25 för när de har producerat tre kalvar på tre år är de uttjänta och skickas till slakten för att bli hamburgerkött för en tia.
Kommer de lägga upp bilder som visar detta? Om inte, är reklamen då sann?
Läs mer om kor, kalvar och tjurar på Djurens rätts hemsida.