Nu har det gått några veckor sen jag började jobba som medieplanerare så jag tänkte berätta lite om vad jag gör på dagarna! Om en reklambyrå gör reklam så placerar mediebyrån den i medier (teve, tidningar, radio, internets). Vi som jobbar som planerare ska kunna planera både för print och digitalt och det är vår rekommendation som kunden går på.

Så hur går det då till?

Jag får en brief från kunden via projektledaren som innehåller budget, målgrupp, tidsplan och kampanjidé. Utifrån de anvisningarna tar jag in offerter från de medier som passar, gör research om målgruppen och syr ihop en medieplan innehållandes valda medier, format, kampanjperiod, bruttopriser, nettopriser, rabatter och kostnad till kund.

Detta presenteras för kund, ofta i en informativ powerpoint, och när det är godkänt bokas de medier som passar bäst enligt den summa jag har haft att jobba med och reklambyrån får ta del av materialspecifikationen så att de vet format och datum för införande och material deadlines.

Det här innebär att jag har kontakt med kunder, reklambyråer och en hel uppsjö olika medier så den senaste tiden har det varit ett gäng nya ansikten och namn att bekanta sig med. Säljarna för medierna kommer gärna på besök eller träffas över en lunch för att presentera sig och berätta om vad de har att erbjuda för annonslösningar. För mig underlättar det verkligen att få ett ansikte på den jag jobbar med!

Jag har precis fått mina egna kunder vilket innebär att jag kommer planera för bland annat tevespel, en välgörenhetsorganisation, teveprogram och skönhetsprodukter för att vara lite lagom hemlig. Säljarna jag träffar kan jobba på kvällstidningar,  modemagasin, bloggnätverk, LinkedIn, Google, Facebook, Spotify, Microsoft – precis vilket medie som helst som säljer annonsutrymme. När de har något nytt att presentera kommer de förbi oss på Eriksbergsgatan och kör en dragning vilket brukar vara trevligt.

Det är otroligt populärt att använda förkortningar, mycket av kommunikationen sker på engelska, jag jobbar dagligen med Excel och min pålitliga miniräknare för att få budgeten att gå ihop och mycket av det är lite skrämmande men framförallt spännande! Jag blir peppad när jag får lära mig något nytt (vilket händer varje dag) och trivs otroligt bra med mina arbetskamrater. De är ett riktigt fint gäng som jag ständigt lär mig av och trots det höga tempot bjuds det ofta på skämt och ibland blåbärsmuffins.

Eftersom jag har det intresset jag har för sociala medier så kommer det också att få ta plats. Jag håller på att sätta ihop en presentation som ska hållas internt där jag utgår från mig själv för att inspirera lite och kommer även få hålla utbildningar för kunder. Vi är ett gäng digitala nördar i huset (följ Martin, Mattias och Rasmus!) som jag ser fram emot att hänga med och bolla tankar och idéer om vad som passar just våra kunder.

Är det lite tydligare vad jag gör på dagarna nu?