Bloggfrukost

Nu är SIME 2011 igång! Dagen började med en mysig frukost tillsammans med de andra bloggarna på Cirkus efter en fantastisk färd med NK-expressen längs Nybrokajen och Strandvägen som badade i solsken.

Cirkus

Cirkus är nästan fullsatt och de flesta sitter som tända ljus när Ola Ahlvarsson står på scen och presenterar de kommande två dagarna. Gemensamt för de flesta talare är passion – passion för utveckling och mobila och digitala möjligheter.

Ola på scen

Några exempel!

Botanicalls tillåter dina växer att höra av sig via Twitter när de behöver vatten, Koreas Tescobutiker sitter uppklistrade i t-banan så att du kan handla deras varor med QR-koder och Diesels butiker låter dig ta kort på dig själv och få likes på Facebook så att du vet om du ska köpa plagget eller inte. Eller vad sägs om Googles självkörande bilar som inte kan krocka eller kartor som kan berätta historier om hus? Möjligheterna är oändliga!

En av de personer som Ola lyfter upp som verkligen har förstått sig på tekniken är Lady Gaga och hänvisar till när hon var chefsredaktör för Metro utöver att hon ständigt tänker digitalt. Konserter i sig är digitala när miljoner människor kan se på en streamad spelning samtidigt.

Rikard Steiber, Google

Mobile First, Rikard Steiber från Google

Först upp på scen är Rikard Streiber från Google. Han säger att vi först ska tänka mobilt, sen för datorn. 9 av 10 telefoner som säljs i Sverige just nu är smartphones och vi är kommer ständigt att vara uppkopplade via i första hand mobilen, inte datorn, under de närmaste åren.

Sök har ökat 4-5 gånger de senaste åren och ökar fortfarande. Inom kort kommer vi kunna berätta vad vi vill söka efter med hjälp av ljud och bild och inte bara text. Mobilen är bron mellan hjärnan och den digitala världen, säger Rikard och ofta söker vi lokalt, det kan vara bra att tänka på! Var ligger restaurangen? Var ska jag åka?

59% sökte efter julklappar via mobilen förra året. Har den här produkten bra recensioner? Hur mycket kostar den? 70% använder smartphone i butiken innan de handlar. Plånboken kommer också hamna i mobilen liksom alla medlemskort och kuponger och inte minst vårt sociala liv. Hur påverkar det användarna? Ditt företag då? Är dina kunder nöjda med er sida? Rikards tips är att hålla det enkelt och mobilvänligt.

Ola pratar med Aftonbladet, Google, SEB och Hemnet

Samtal mellan Rikard, Carl-Henrik Borg, Hemnet, Malin Eliasson, SEB och Johan Åsén, Aftonbladet.

Hemnet berättar om sina fantastiska siffror, både mobilt och digitalt. De har appar både för iPhone och Android samt iPad och ser hur användandet ökar. SEB vill underlätta för sina kunder genom sina mobila tjänster och har ökat rejält det senaste året, från 10000 inloggningar till en miljon. Mobilen bör tillföra något unikt, säger Malin. Du kan t.ex. använda kameran för att scanna dina räkningar. En enkel sida och en kampanjsida är tips när du jobbar mobilt, använd även Analytics. Det är inte lika många spelare bland annnsörer mobilt så satsa på det, just nu är det happy hour!

Letar du efter en butik eller ett företag i mobilen använder du webben för att hitta det. När du har ett förhållande med butiken eller företaget kommer du troligtvis ladda ner deras app för att få erbjudande och hitta butiken snabbare så företag behöver båda. Om man vill göra betalningar roliga så är en app bättre än webben för att de är lättare att navigera. Vi sitter med våra mobiler och datorer medan vi ser på reklamen på teve så steget till att gå in på hemsidan om något ser intressant ut är inte så långt längre.

Avslutningsvis lite tips till marknadsförare: mobilen är bra för klick, ökar försäljning och är billigare än annan marknadsföring!

Ola Ahlvarsson och Niklas Zennström

Atomico Ventures med Niklas Zennström

iPhone förändrade allt 2007 vilket underlättade för flera företag, säger Niklas. Internet har inga gränser så skapa tjänster som funkar globalt. En av anledningarna till att vi i Sverige är så starka utomlands, som IKEA och VOLVO, är för att det är enkelt att testa saker här. Om de fungerar ska de även spridas, tänk större och ha en strategi för det. Niklas tipsar stora företag som Telia att ta sig an mindre företag med stora idéer och uppmuntra dem att växa.

Som investerare vill han jobba så och även om idéen verkar galen så vill han ge dem chansen för det går inte att säga vad som funkar i framtiden. Skype fick inga investerare förrän efter ett år och ingen kunde förutspå att Twitter skulle bli så stort. Experimentera lite. Det är lite mer kostnadseffektivt i dag än det var för några år sen. Gör en upplevelse för kunden och gå ut med att ni vill göra just det. Företag måste fokusera på att erbjuda en bra produkt – andra kan lätt rita en ny, bättre produkt om man inte håller sig uppdaterad.

Niklas har lärt sig att om de konkurrenter man har tjänar på det man ska göra så kan de hjälpa snarare än stjälpa en. Jobba tillsammans. Se till att ha ett förhållande till de som har innehållet. Det är viktigt att entreprenörer har passion men det är hårt jobb och slitigt. Om du brinner för något, har mål och ett gäng personer med olika egenskaper kommer du att bli framgångsrik och växa. Utvecklare är bra!

Niklas skulle kunna sluta jobba men han gör det inte för pengarna utan för att ha roligt med de han jobbar med och hjälpa nästa generations entreprenörer nå sina drömmar.

Jacob de Geer, iZettle

Jacob de Geer, iZettle

Hans fru, som säljer glasögon, bad om hjälp när hon behövde ta betalt med kreditkort på mässor men inte ville köpa en dyr kortmaskin. Han googlgade rätt på ett företag i USA som inte kunde ge någon hjälp förrän om 3-4 år så han scannade av marknaden och insåg att det fanns ett behov. Med iZettle kan du ta betalt med din iPhone. Den är lika säger som en kassamaskin och finns redan i några butiker i Stockholm. Håll ögonen på det företaget!

Nu, lunch!