Jag har kikat igenom Facebooks nya guidelines som kom den 11 maj och tänkte skriva en kommentar om det men först några bra exempel på vad svenska företag gör i dag på Facebook som går att ta efter!
Gröna Lund
Gröna Lund jobbar bra med sina länkar och har med de uppenbart viktigaste som Öppettider, Evenemang och Jobba på Grönan. Jag är speciellt förtjust i hur de jobbar med videos och bilder, helt föredömligt!
Se till att filma om det händer något särskilt och släng upp det direkt på Facebook! Varför inte direkt med Bambuser?
Ängavallen
Ängavallen jobbar fint med Recensioner, både som länk men även om någon bloggat, recenserat eller tipsat om deras gård i en blogg eller en tidning.
Lyft upp det positiva som kunder och besökare säger om er på andra delar av www!
Nobis Hotell
Nobis Hotel har ett helt unikt tilltal på Facebook – de låter hotellet uppdatera som om det vore en person vilket skapar en fryntlig och mysig stämning. Notera att de lagt in Twitter och FourSquare som länkar och klicka på bilden för att se hur välkomstsidan ser ut, med beställningsmöjligheter, mycket bra!
Skapa en egen röst, det är fritt fram att komma med något nytt!
Marabou
Marabou presenterar sitt sortiment via länken som heter Chokladen och där kan man även Dela med sig av det man gillar till sina vänner. (Synd bara att de inte lyft upp den senaste nyheten på samma sätt, den är ej delbar.)
De är duktiga på att ställa frågor om smaker och favoriter, utnyttja chansen du med och använd gärna Frågor eller Polls.
ICA
ICA har ju mycket gratis i och med sitt välkända varumärke och omtyckta reklamfilmer men jag gillar verkligen deras initiativ Sluta röka (gör det!) och den senaste videon med kompispriser som fått ta stor plats på Facebook.
Glöm inte bort att använda andra sociala medier, som YouTube och Spotify!
Cupcake STHLM
Cupcake STHLM använder sig av många aktuella bilder och ger inblickar i vad som händer i butiken mest hela tiden! De har en snygg länk som presenterar alla cupcakes och en annan som leder till ett anmälningsformulär till nyhetsbrevet.
Säljer du något? Skaffa en shop! Jobba även med rabattkoder, Cupcake STHLM delar ut en varje dag!
Slottsträdgården i Malmö
Slottsträdgårdens kafé jobbar otroligt smakfullt med dagsaktuella uppdateringar om mat och väder, vilket passar dem perfekt, och lägger gärna upp bilder för att locka kunder till sitt kafé. Vi känner oss lockade kan jag hälsa!
Vad vill dina kunder läsa om? Anpassa uppdateringarna efter deras behov och önskningar! Om du inte vet vad de vill ha, fråga!
Blocket
Blocket utnyttjar sina tokroliga annonser på ett smart sätt men det är ändå deras länk Riktlinjer som fortfarande impar på mig!
Våga ställa krav på era fans! Tänk på att allt som skrivs på Sidan är du ytterst ansvarig för.
Sägen
Sägen gör underbart vackra smycken och delar med sig av nyheter, resor och fina betyg. Det är ett litet företag som jobbar bra med bilder, bloggar och uppdateringar, som den ovan till exempel!
Var personlig! Det är inte antalet fans som räknas, det är hur värdefulla de är för dig och ditt varumärke som spelar roll.
Facebook Guidelines
Facebook har en hel del regler att följa och det är du som sköter sidan som är ansvarig för att lära dig dessa. Om byrån som du jobbar med inte kan allt, se till att maila samtliga länktips till dem!
Funderar ni på att köra en kampanj på Facebook så bygg en applikation! Det är din, eller byråns, skyldighet att informera deltagarna om att den information de ger ifrån sig samlas in av er och inte av Facebook. Det måste även tydligt stå att Facebook inte är med och sponsrar, administrerar eller samarbetar med er i kampanjen.
Du får inte använda dig av Facebooks verktyg (Gilla, Checka in eller Dela till exempel) när du uppmanar Facebook-användare att delta i din kampanj. Det är till exempel inte okej att deltagarna ska Gilla något för att rösta fram ett alternativ, tänk ut en annan lösning istället! Det är inte heller tillåtet att ha en kampanj eller tävling där användaren per automatik blir en deltagare för att de Gillar din sida, Checkar in eller kommenterar på en bild etc.
Tänk på att du inte får meddela vinnare genom Facebooks egna funktioner som Meddelanden, Chat eller inlägg på varken Profil eller Sida! Nästan alla bryter mot det. Du får heller inte använda Facebooks namn eller varumärke i samband med din kampanj eller i villkoren för tävlingen eller kampanjen utan Facebooks godkännande. För mer info, se länkar nedan!