I går skickade jag ett mail fullt med länkar till min kollega inför en föreläsning som han ska ha. Egentligen skulle jag sammanfatta hur svenska företag jobbar med sociala medier, kundservice, varumärkestänk, kampanjer, tävlingar mm, men det gick lite överstyr.
Jag surfade runt, kollade upp smarta länkar som delats på Twitter, bläddrade bland mina sparade tips på Delicious och scrollade igenom mina stjärnmärkta tweets och hittade en hel del tips och inspiration.
Eftersom jag gärna sprider länkkärlek här med tänkte jag, hej, jag postar allt i ett inlägg! (Och ja, jag har fastnat lite i vårblomsträsket och så skall det förbli!)
Så här såg mailet ut:
Först lite matig info!
Checklista för din sociala medier satsning
Still don’t ”get” Twitter? It’s time to try!
Så marknadsför du ditt företag på Facebook
Därför ska du satsa på sociala medier
10 skäl för satsningar i sociala medier
Så drar du nytta av kundens position
Exempel på olika företag, mest svenska!
3 på Facebook: har bra flikar, jobbar med sin avatar och presenterar sin personal snyggt
Telia på Twitter: vill nå ut till sina kunder
Ving på Facebook: kompletterar med chatt och tror att fler kommer köpa biljetter på www
Ellos satsar på social shopping
H&M på Twitter: nu nästan 200 000 följare till sina olika konton
SJ på Twitter: har vunnit pris för sin mixade kommunikation
Sponsrade inlägg från företag på Facebook
Jung på Facebook: bjuder in sina gillare på aw
Nordic Lights på Facebook: erbjuder check in rabatt med Places
Unicef lägger ut landminaklistermärken på marken
Naturskyddsföreningen på Facebook: livesänder en föreläsning med Livestream
New York Times tipsar om att använda videoklipp för att visa upp produkter
Att tänka på!
Fem exempel på bloggare som påverkat företag
Intervju och tips från Dana Anderson på Kraft Foods
Reklam når inte fram i sociala medier
Företag får de fans de förtjänar
Fem anledningar till varför din nätnärvaro kommer ersätta ditt cv inom 10 (!) år
Sociala medier utbildning för företag
Lägg undan budgetpengar för att snabbt få ut reklam som når målgruppen
Hälften surfar privat på jobbet enligt Internetstatistik
Twitterverse: Twitter sprider sig till ett helt gäng andra sidor