I torsdags gick Volontaire ut med en Facebook-kampanj åt te-företaget Kobbs. De uppmanade alla att koppla av från just Facebook i en vecka och lockade med en kopp te som pris. Tävlingen kunde mätas via Facebook Connect och det skrevs om den i bland annat Resumé och Dagens Media.
I ett blogginlägg från nämnda byrå står det att läsa:
Företagen slåss om att nå kunderna på Facebook. Nu kommer det första företaget som belönar dem som kopplar ner istället. Kobbs Te utmanar svenska Facebookanvändare att klara sig utan det populära sociala nätverket i en vecka för att öka välbefinnandet – och få lite fritid.
Här börjar i alla fall jag undra om Facebook verkligen är rätt plattform för att uppmana folk att inte använda Facebook? Borde inte snacket ha gått runt fikabordet? Kommer vi komma undan med det här? Inte en chans va? Idag tvingades Kobbs att ta ner kampanjen ögonaböj.
Är det inte uppenbart? Har du någonsin sett en annons på Google som utmanar dig att sluta googla under en vecka? Har du någonsin hört en reklamjingel på Spotify som uppmanar dig att inte lyssna på Spotify i en vecka?
Jag twittrade med Ludwig om det här idag för jag kände att jag nog måste ha missat hela poängen. Han gissade att det rörde sig om ett PR-trick. Jag gissade att målgruppen nog inte var så roade.
Jag gick in på Kobbs hemsida och hamnade först på kampanjsidan där det numera står:
Vi ber förstås Facebook om ursäkt, men kommer att fortsätta belöna människor som kopplar ner med oss framöver. Vi ses snart!
Ses vi snart? När då? Har de kanske en plan ändå? Jag gick vidare in på hemsidan och surfade (läs snokade) runt lite. Jag tror att jag letade efter poängen. Det enda jag hittade var att det saknades något. En koppling till kampanjen – till Facebook – en Gilla-knapp. Vad ska de göra av all PR om de inte har en Gilla oss på Facebook-knapp?
Jag skrev det till Ludwig och hela konversationen finns sparad för den som vill läsa. Drygt en timme senare hör Volontaire av sig (de hade väl Kobbs på sök):
Varsågod!
När jag kom hem vid halv sex hittade jag ingen knapp och jag ser fortfarande ingen knapp nu vid 20-tiden. Ska de inte i alla fall försöka samla ihop lite fans? Hitta på något nytt. Komma på en snabb lösning. Spåna ihop något till i morgon. Improvisera.
Jag gick in och kollade på Facebook. 42 fans hade de lyckats skramla ihop, 47 som det är nu och jag fastnade direkt för Birgitha från Mölnlycke. För henne finns det inget bättre te! Vad ska de göra med henne? Här har ni Kobbs fans, vad gör ni? Jag är för nyfiken av mig och jag vet det, men det är så intressant!
Vad gör man när en kampanj stängs ner? Vem sköter kontakten med kunderna (och sådana som bara är nyfikna)? Är det Kobbs som ska svara på mina frågor eller är det Volontaire? Vad har de lärt sig av det här?
Jag vill hursomhelst passa på att tipsa om mitt mastodontinlägg om just Facebook-regler som jag tror kan passa de som orkat läsa så här långt. Kommentera gärna om du vet något mer, jag känner fortfarande att det kan finnas en poäng som jag har missat.