Jag trippar lite nu för att det var en sådan härlig dag på Geek Girl Meetup!
Efter SIME kände jag mig lite utpumpad men det fanns visst plats för mer inspiration! (Sammanfattning från SIME dag 1 och dag 2.)
Jag kör en snabb sammanfattning nu med, kom lite sent tyvärr och gick innan sista passet, men jag höll mig till Social Business hela dan (bra namn för övrigt).
Se till att gå in på Bambuser och kika, perfekt när man behöver lite smart input. Det ska jag göra!
Social Business: Riskerar ditt företags satsning på sociala medier att självdö?
Allt för ofta sätts ansvaret för social medier i händerna på den som är entusiastisk, junior (och därmed ”kan” det här med Facebook (?!) ) eller anses ha tid över, till exempel receptionisten. Annika Lidne går igenom riskerna med underfinansiering, dvs att vi ger för lite resurser till projektet och resultatet därmed blir uselt. Annika ger också bra tips på hur du kan sälja in social media till din chef.
Anteckningar: Mandeldesign har kunder som handlar var tredje dag. Hur jobbar vi med nätet? Grav underfinansiering av sociala medier. Ös in pengar i sociala medier. Vad är en kund värd? Om Twitter får fem missnöjda kunder att bli glada, hur mycket har kommunikatören tjänat in åt företaget? En helsidesannons i DN motsvarar en månadslön på 23500 kr till någon som kan jobba med sociala medier.
Social Business: Köpupplevelse – vad gör det extra roligt att shoppa online.
Vi pratar om ner- och uppsidor med online shopping och vad som är på gång i e-handeln med iPads och kreativ shopping.
Med Malin Ströman.
Anteckningar: SCB har siffror på hur många av svenskarna som handalt på nätet 2009. Resor 30%, konsertbiljetter 26%, kläder 24% hotell 22% , böcker 20% osv. Varför handlar man inte mer online? Kundkontakt är viktigast irl. Obegränsad sinnesnärvaro. Lätt att hitta dit. Skyltning och läge viktigt. Online: kunden kan gå dit när kunden vill. Alltid öppet. Allt i nätbutiken är mätbart. Ersätt den omedelbara kundkontakten med en delaktighet. Kunden får skapa sin id i samband med varumärket. Case:
Inspirationsmagasin. Boutiques. Netaporter till iPad. Alla länkar går till köp. Etsy. Visa för kunden att man är intresserade av deras produkter, få rabatter. Hämta kunskap från spelvärlden.
Social Business: Why you need to do epic shit and business unusual
Creative technology doesn’t happen on it’s own. Social media is not a golden tool – but a great facilitator and amplifier, when it’s not being used as the same old same old business bore. With Henriette Weber.
Anteckningar: Innocent drinks. Naomi Dunford. Hope or fear, välj något. Nokia är epic. GreenPeace valde dem till The Worlds First Green Product. Business as unusual. Företag ska vara som ett rock band (precis som Popdevelop!). Det enda som inte förändras är organisationen i företag. Inspiration: Chrisg.com
Social Business: Digital Storytelling för företag.
För att öka sökbarheten på Google och närvara i de sociala kanalerna. Gitta Wilén berättar om hur hon tänker och arbetar i sin yrkesroll som digital storyteller på Veidekke Bostad AB. Ett konkret case och hur man kan använda sig av teknik, berättande och kommunikation, för att öka närvaron.
Anteckningar: Storytelling. KistaChic. Kista idea lab. Veidekke. Byggd helt i WordPress. Kolla Kista! Knyt kontakter. Sprang Husby-loppet. Lilla Sköndal. Jobbar med sökord och sponsrar aktiviteter i kommunen. Mycket intressant yrke att sammanställa fakta om ett område. ”Som Indiana Jones”, sa Ingela när Gitta beskrev hur hon tar på sig bekväma skor och packar ryggsäcken med kamera och dator för att ge sig ut och upptäcka ett nytt område.
Social Business: How To Successfully Launch Your Service With Help From Your Fans.
Advice on launch strategies, approach to media, how to use social media channels to build brand trust, and turn your users into ambassadors. Med Paula Marttila
Anteckningar: Varför är dina fans ovärderliga? Bygg tillsammans. USP: snabba ändringar och förändringar. Ta hjälp av fansen. Social media Cupcakes! (Typ såhär) Startup. Privat beta, invitation only. Aktuella ämnen är bra att koppla till lansering. Leta samarbeten. Mint.com bra förebild för nya företag för hur de ska jobba med lansering, kunder, pressarkiv mm.
Social Business: Lärdomar av att använda sociala medier i internkommunikation
Johanna Snickars arbetar som informatör med ansvar för sociala medier på försäkringsbolaget Europeiska. Hon kommer dela med sig av erfarenheter kring hur kan man använda sociala medier i internkommunikationen genom att visa företagets intranät med sociala funktioner såsom wikis, interna bloggar, Bambuser-sändningar, statusuppdateringar, kommentarer, prenumerationer och individanpassade applikationer (t ex reseplanerare och valutaomvandlare), samt dela med sig av tips och lärdomar.
Anteckningar: Socialt intranät. De jobbar med sociala medier som LinkedIn YouTube WordPress Facebook Twitter. Lättare att lita på en kund än på ett företag. Skickade länk till Bambuser istället för pressmeddelande. Använder msn, Yammer och ett privat verktyg (MicroSoft?). Bra med interna bloggar för att lära känna varandras yrkesroller samt en presentation av alla medarbetare (med bild) på intranätet.
Infon med undantag för anteckningarna är tagna från hemsidan! Läs mer om de andra föreläsningarna där!