Höjdpunkter från idag!

Trevligt med lite inspiration! SIME, som uttalas sajm, är en perfekt plats för det och idag började den första av två dagar med föreläsningar och workshops. Nedan följer en sammanfattning av de föreläsningar jag tyckte gav mest och avslutningsvis kommenterar jag Jockes workshop som jag tyckte var bäst men vi tar det i turordning.

It’s mobile, it’s exponential and it’s now
Josh Williams från Gowalla

Intressant att höra historien bakom Gowalla! Josh sa att han tror att social validation så som retweets och kommentarer kommer vinna i längden, jämfört med badges, spel och check ins och om 18 månader kommer sociala medier, lokaliseringstjänster och mobiltelefoner vara oskiljaktiga. Frågan är om det inte kommer ske tidigare.

Jag testade faktiskt Foursquare idag samtidigt som jag uppdaterade Instagram och jag måste säga att jag känner myset mer när det kommer till tjänster som har bilder. Vi får väl se! Missa inte att läsa texten på bilden.

Innovation is in the air
Richard Savage och Joe Barrett från Qualcomm Europe

De båda herrarna på scen skämtade och berättade om de tjänster som Qualcomm har och kommer att ha och de avslöjade att de kommer ut med en padda nästa år. De beskrev en framtid där man med hjälp av sin mobil kommer kunna ha koll på sitt blodtryck, intag av tabletter samt hjärtljuden hos bebisen i magen. The future!

Jag spelade in en filmsnutt där de visar upp augmented reality på scenen, ganska häftigt. (Det hela slutade med att han knockade sin motståndare men jag missade att filma det.) För att läsa mer om vad Qualcomm faktiskt gör är det bara att klicka på rubriken!

Lunch!

Det var inte så tokigt att upptäcka att de bjöd på schnitzel och mos till lunch! Visserligen kall sådan men det är första gången jag fått ett vegetariskt alternativ som jag själv lagar hemma. Vi sällskapade med Filip och funderade över om de inte borde ha valt en bättre lokal med tanke på att vi fick sitta i en temporär korridor (utöver den trängsel vi annars upplevde).

I övrigt var det fritt fram att äta hur många bullar, kakor och muffins som man bara orkade. Jag klagade inte.

The story about the Angry Birds
Peter Vesterbacka, VD på Rovio, även kallad den mäktiga örnen

Jag hade faktiskt ingen aning om att Angry birds skapare kommer från Finland men det är bara att gratulera! Det här är ett spel som är gjort för touch och har alltså inte funnits som ett vanligt data- eller tevespel tidigare. När han fick frågan om de tjänade några pengar på spelet svarade han med sin breda finska brytning att det går mycket bra för dem och då fick jag igång en spontan applåd som spred sig genom publikhavet i biosalongen.

Under Halloween var det tydligen mycket populärt att klä ut sig till Angry birds i USA och han avslutade med att kasta ut ett gosedjur i publiken (som jag tyvärr inte fångade, jädrarns).

Mingel

Jag hängde med Emanuel som kanske inte var på sitt bästa humör (han beskrev sitt tillstånd som PMS) men efter några energidrycker gick det över. Vi hängde lite med Björn, Petter och Anton och jag sprang även på Lo, Sanna, Joakim och Fredrik men det var inte så många kända ansikten. Visst stod sociala medier på schemat men det var mycket business och marknadsföring också och det verkar ha dragit en hel del fok.

How the Internet enables intimacy
Dr Stefana Broadbent, social forskare och TED föreläsare.

Stefana Broadbent (den enda kvinnliga föreläsaren) har spenderat de senaste 20 åren med att undersöka människors dagliga användning av teknik. Hon berättade om hur nätverk mellan människor fungerar och hur det har förändrats. Förr i tiden var arbetsplatsen ett ställe där man blev isolerad från kommunikation med omvärlden (för att arbetarna skulle hållas produktiva). Idag har hon sett att vi har ett naturligt behov av att skicka meddelanden till våra nära och kära under arbetstid och vi gör det med de redskap som en gång var designade för arbetsplatsen (mobiler och datorer). Det gör vi för att underhålla relationer och känna trygghet, jag kan bara hålla med.

Hon jämförde det antal människor vi har en nära relation till med vilken typ av kommunikation vi använder (röst, text eller broadcast). Rösten sparar vi till de som står oss nära medan text passar bra på till exempel Facebook. Skype är till för några få eftersom man använder alla typer av kommunikation och det är vi lite rädda för.

Industry transformers
Jonathan Forrester på Spotify

Spotify berättade om hur de jobbat tillsammans med bandet Hurt och deras skivbolag i England. De skapade en typ av lyssningsstatistik på en karta över hela England där de kunde se hur många som lyssnade på gruppen under en tidsperiod, före, under och efter skivsläppet, och därefter kunde de planera sin marknadsföring och turné.  Åh, så smart! Givetvis kommer de fortsätta så framöver och det känns som ett steg i helt rätt riktning för skivbranschen.

The blogosphere revisited
Joakim Jardenberg, grundare och VD av Mindpark AB intervjuade  Isabella Löwengrip aka Blondinbella, Margret Atladottir – chefredaktör på Nöjesguiden och Martina Lind från Politometern.

Innan workshopen började kom Jocke fram till oss. Jag hade redan stött på honom innan men nu såg han inte mig utan siktade in sig på Emanuel för att hälsa. Han ursäktade sig med att inte vilja kramas eftersom han var förkyld varpå jag utbrast Men du kramade ju mig! Han skämtade bort det med att han ville att jag skulle slippa behöva leta fram en spaning till SSWCrunch (bara för att jag inte hade en i det avsnittet när han var med) så då passade det ju bra att bli förkyld. Lustigkurre.

Vi träffade även på Ted Valentin som berättade att han väntar på att hans kartsidor ska ta fart (han har väntat i två år nu). När vi satt oss tillrätta i den lilla salongen frågade jag honom vem Martina var för jag tyckte att jag kände igen henne och han svarade Min fru. Kan fortfarande inte placera henne men det var ett bra svar!

Workshopen var mycket intressant och jag blev mycket imponerad av Isabella. Hon vet vad hon vill och hur hon ska komma dit. Det var roligt att höra hur hon anpassar sina inlägg efter vilken tid på dygnet hennes målgrupp läser hennes blogg och det är så uppenbart hur medveten hon är om sitt varumärke. På gränsen till kaxig men jag gillar det eftersom hon kan backa upp det. ”Hur många läsare har Nöjesguiden? 140 000? Min blogg har 300 000.”

När Jocke, som agerade moderator, sa att vi hade tid för en sista fråga räckte jag upp handen för att fråga om hennes relation till sina läsare.  Hon svarade att hon älskar dem och jag tror henne.