Det tog mig ett dygn att läsa Google-koden så antingen läser jag ganska snabbt eller så var den riktigt bra. Jag tror både och. Om du läser det här betyder det troligtvis att du använder Google från morgon till kväll och jag är övertygad om att du skulle tycka om den här boken.
Sydsvenskans journalist Andreas Ekström har besökt Google både i USA och i Sverige och hans olika intervjuer ger en ganska bred bild av ett företag som vill väl (”Don’t be evil”) men som samtidigt planerar att ta över världen. Jag uppskattar hans sätt att presentera information och fakta – vi är beroende av Google – utan att göra det med pekpinnar. Hans uppmaningar är tvärtom tänkvärda och får mig att fundera över varför jag frivilligt ger ut så mycket information om mig själv till ett företag som använder den för sin egen vinnings skull.
Kanske är det för att Google trots sin storlek fortfarande känns lekfullt och schysst, som en kompis som hjälper dig att skaffa fram informationen du vill ha (men som helt kallt kan vända dig ryggen om du bryter mot spelets regler). Boken bjuder på flera intressanta exempel och målande beskrivningar om Google som företag och jag rekommenderar den varmt till alla som googlar titt som tätt.